Psykologi ja ACTPROn kehityspäällikkö Hanna-Maria Rask muistuttaa, että työntekijöiden ylikuormitus haittaa yrityksen tuloksentekoa. Vertaus litran mitasta auttaa muistamaan ihmisen fyysiset ja psyykkiset rajat työpaikalla.
Lopussa Esihenkilön muistilista kuormittuneen tiimin johtamiseen. Lue heti >
– Työelämän mielekkyyttä ja terveyttä uhkaava kuormitus ei katoa hengitysharjoituksilla tai positiivisella ajattelulla. Kun organisaatio tiedostaa työntekijöidensä negatiivisen kuormituksen, on usein helpoin ratkaisu tilata joku puhumaan unesta tai kertomaan stressistä. Nämä asiat ovat tärkeitä, mutta eivät ratkaise kuormituksen juurisyitä, psykologi ja ACTPROn kehityspäällikkö Hanna-Maria Rask muistuttaa.
Rask antaa konkreettisen esimerkin, jonka avulla voi hahmottaa omaa tai tiiminsä ylikuormitusta.
– Litran mittaan menee litran verran tavaraa. Ei enempää, ei edes väliaikaisesti tai silloin, kun on pakko. Jos jotain uutta pitää mahtua mittaan, niin jotain pitää tulla pois - tai on tutkittava, millä ja miten mitta on täytetty. Ihmisellä on fyysiset ja psyykkiset rajat. Toivoisin, ettemme edes yrittäisi opetella hyväksymään ihmisen kokoa suurempaa kuormitusta.
Kestävän työelämän kehittäminen pitää Raskin mukaan tapahtua ihmisen kapasiteetti huomioiden, eikä sitä äärimmilleen venyttäen.
Stressin juurisyyt löytyvät useimmiten varsin konkreettisista työn suorittamiseen liittyvistä ongelmista.
– Kestävä ja tuottava työelämä ei synny sillä, että vain opetellaan elämään liiallisen kuormituksen kanssa.
"Huonolla viestinnällä voimme lisätä toistemme kuormitusta täysin turhalla tavalla"
Huono viestintä lisää kuormitusta
Rask kertoo, että voimakkaalla ja pitkäkestoisella kuormituksella on negatiivisia vaikutuksia mm. työmuistiin, päättelykykyyn, keskittymiseen, tarkkaavaisuuteen ja kykyyn erottaa olennainen epäolennaisesta.
Tätä listaa lukiessa ei tarvitse ihmetellä, miksi työntekijöiden kuormitus haittaa yrityksen tuloksentekoa.
Huono viestintä lisää kuormitusta entisestään – eikä kuormittunut ihminen pysty poimimaan oikeaa tietoa rivien välistä. Siksi selkeä ja vaivattomasti ymmärrettävä viestintä on erityisen tärkeää silloin, kun työntekijät ovat jo valmiiksi kuormittuneita.
Raskin mukaan kiire ja tehokkuuden tavoittelu saavat esimiehet kuitenkin usein viestimään ajatuksella ”kyllä jokainen osaa sieltä kaivaa olennaisen”. Käytännössä tämä ei toimi.
– Huonolla viestinnällä voimme lisätä toistemme kuormitusta täysin turhalla tavalla. Muotoilemalla asian ja kysymyksen selkeästi saat varmasti parhaiten vastaanottajalta vastauksen.
...
Asiantuntijalähteenä artikkelissa ACTPRO. Haluatko oppia lisää? Lue actpro.fi-sivuston blogeja tai kuuntele MieliTeko Podcastia, jossa annetaan näkökulmia ja harjoituksia oman itsensä kehittämiseen.
Haluatko parantaa työyhteisösi sisäistä viestintää? Hienoa, me autamme! Ota yhteyttä, jos olet kiinnostunut Piiri-sovelluksesta tai räätälöidystä sisäisen viestinnän koulutuksesta.
Jätä yhteydenottopyyntö, soita p. 0445030180 tai lähetä sähköpostia hanne@sisainenviestinta.fi